15 april 2010

Veckan efter påsken 2010

Det är lika skönt att komma hit veckan efter påsk, i synnerhet som jag hade med Kersti och Otto, barnbarna, i 3 dygn. Vi hade det bra med skidor, skoter och allt annat som finns att göra här. Vi började med ett onsdagsbad i badhuset i skolan, min gamla folkskola. Tyvärr är de lite lata för längdåkning. Synd, för de har verkligen bra motorer, speciellt Kersti, tjej som hon är. Lisbeth kom och hämtade och fick en halvdag i den underbara vårvädret med flödande sol, vilket det inte var i Östersund i lördags.

På söndag kom bror Sivert, Anna och Christoffer. Det hade börjat lösa upp, så jag följde med till Häggsjön med min arbetsmaskin, som spårmaskin. Annas nyköpta skoter, Ovation, av Britt, justerade jag under dagen. Den gick som ett spjut, men får för mager blandning och ett tjuvstopp på Västårdsvolln, när vi gjorde en avstickare upp på Killingskalet. Där gjorde vi det bra som kom upp på volln utan att fastna, för vi tog fel spår i lössnön. Annas har en för mig okänd förgasare vilket försvårar.

Jag har servat mina maskiner också inför nästa år, men Caribon blev bara sämre och sämre, trots att jag gick igenom allt. Den gick lite på startgas, men i dag hittade jag en trasig elkabel - där var felet trots att den tände på gas.

Igår kväll, onsdag, infann sig lugnet. Då hade alla plikter och måsten klarats av. Då började jag i god tid med middagen, älgfärsbiff, kokade potatis, åt och njöt av det goda älgköttet. Innan hade jag, eller barnen tidigare, varit uthungrade och snabbätit. Sedan var det dags för ett dopp i Kallbadet igen och även njuta av bastun som omväxling. Idag har jag ägnat förmiddagen åt sommarfjöset, som fick ett nödvändigt nytt fönstser, det är länge sedan nu som jag en pingsthelg med domkrafter lyfte upp huset ur jorden.

Lugnet finns fortfarande kvar. Och ännu bättre blev det när jag såg hur fint Peter jobbar med Sverigedemokraternas hemsida.

Inga kommentarer: