03 april 2010

Det är tredje påsken i rad som inte tillbringas i Kalls fjällvärld, hemma på den uråldriga släktgården. Britt har barnbarn hemma, och när jag på skärtorsdagen skulle åka blev det klart med en brådskande bilbesiktning på tisdag efter påsk. Det är ingen mening att åka upp för enbart påskdagarna med två resdagar inlagda. Jag åker upp på tisdag efter istället, det blir ju andra påskveckan. De föregående påskarna sammanföll med Britts födelsedagar och -planering, och gjorde traditionen bröts. Vid en av påskarna dessförinnan bodde vi i Lillkoja och det var mycket skidåkning mellan fisksjöarna i underbart väder. Det är härligt i Kall. Bra med fisk fick vi, vi åt tills vi blev less.

Lika härlig natur har vi här i Härjedalen, mitt hem sedan 45 år. Även har tar Ludde och jag en tur på skidorna varje dag. Från Berggatan måste jag åka bil först tyvärr. Från Fjällvägen, mitt hus, tog jag skidorna direkt ut från tomten. Jag gjorde ett eget skoterdraget spår på den tiden. På andra sidan Ljusnan ligger de höga bergen i rad, där elljusspåret och spåren finns och där ACO började sin karriär som 3-5- åring. Innan Ljusnan och Svegssjön reglerades 1975 frös Ljusnan till och vi hade spår direkt över till Äggen. Ännu tidigare innan Ljusnan alls var reglerad åkte och körde (häst) man över Ljusnan från Svegs centrum upp i bergen. Ideellt byggdes också "Sportstugan" på 30-40-talet som raststuga för skidåkarna ovanför Ulvkälla. Ulvkälla som var tidigt bebott och nämns i Köpenhamnsdokumentet 1273. Svärfar, KlockOla var med förståss. Jag har besökt skidstadion och träningarna i vinter med Hubert och Orvar, barnbarnen. Vilken härlig fart det är där och vilket underbart jobb föräldrar och tränare gör. Vad duktiga många är, egentligen alla barnen och ungdomarna enligt de olika förutsättningarna! Det skulle inte förvåna om plantskolan Sveg får fram ytterligare toppåkare.

Nu finns det skidskyttevall där också, där man förutom ungdomarna kan träffa på ACO. När jag tränade skidskytte med pistol 1970-80, hade jag målen på säkra platser ute i terrängen, oftast på bortre 15 km-slingan.

Inga kommentarer: