04 december 2007

Sista eller åtminstone senast haren

I fredags, 30/11 hade det kommit 20 cm snö föregående dygn. Då är det omöjligt att få upp hararna, men det skulle komma mera snö och jag behövde röra på Ludde och mig. Jag for inte förrän 11 till Sandvallen. Där var det purfärska lospår, men Ludde är katträddd så det var ofarligt. Otroligt nog lyckades han efter en dryg timme leta igen en hare nere vid Rånda, som vit och fin plötsligt skuttade över vägen framför mig. Efter kom Ludde och det var drev på bägge sidorna av vägen. Jag hade räknat ut att haren skulle bukta under tjockskogen men ändrade mig och gick ned på vägen. Fjärde gången haren kom ned på vägen, då fanns även jag där i håll. Efter en dryg timmes drev blev han liggande i det vita mjuka snötäcket till Luddes och min jaktlycka.

Inga kommentarer: