45 års erfarenhet av utvecklingen i Svegs köping, Svegs kommun och nuvarande Härjedalens kommun tillsammans med yrkeserfarenhet ligger till grund för förslaget. Före 1970-talet fanns centrum med i princip all affärsverksamhet, väster om kyrkan, förutom mackar. Det var innan urbaniseringen, folkvandringen till storstäderna, och flytten av våra matvaruaffärer. I Sveg kunde man på den tiden handla allt i flera affärer än nu och få alla tjänster tillgodosedda. Det var trafikproblem och P-förbud och andra regleringar hade införts.
P-förbuden finns fortfarande kvar. Liksom att flera tillkommit, t.o.m. genomfartsförbud. Övriga affärer finns fortfarande kvar väster om kyrkan. Genom kreativitet, skicklighet och stor arbetsinsats bidrar affärsmännen och de privata fastighetsägarna till ett levande samhälle och skatteinkomster åt kommunen. Samtidigt har de konkurrens av kommunens fastighetsbolag, och tjänsteverksamhet, vars förluster de genom skatten måste subventionera. Detta gäller även de privata villaägarna jämfört med boende i Härjegårdar.
Ett nyare handelshinder är att torget med vidhängande gågatestump tillkommit. Berggatan stängdes för biltrafik mellan Fjällvägen, vid Systemet, och Kyrkogatan. Berggatan ingår i torget. Affärsägarna har varit och är kritiska till att Berggatan stängdes för biltrafik.
(Farthinder på Fjällvägen vid barnhemmet och andra barnhem däremot lyser fortfarande med sin frånvaro, trots att fullmäktige skjutit till pengar. På den kvarvarande delen av Berggatan och på andra gator kvarstår reparationsbehovet sedan många år.)
Svegs handelskärna omfattar numera allt från trafikljuskvarteren, ICA, Konsum m. fl., till och med gamla centrum. Det finns inga naturliga trafikproblem i centrum, väster kyrkan. Tvärtom, gatorna är breda och nu är det inte mer trafik än att man kan nyttja bägge sidorna som parkering, grundregel, vid besök i affärer och på arbetsplatser. Det är Svegs största fördel. Det är nära till allt, kan man inte stanna precis mitt för med sin bil är det inte många steg att gå för besökare. Jämfört med stora städer och andra orter är avståndet från gamla centrum till trafikljusen försumbart. Underlättar man för biltrafiken och gående, skyltar upp och binder ihop delarna har Sveg stora möjligheter till trivsel, handel och utveckling.
Med grundval av det framförda som grund föreslås att alla gamla numera totalt onödiga parkerings- trafik- och handelsinskränkningar tas bort. Att Berggatan öppnas för trafik och parkering mellan Fjällvägen och Kyrkogatan liksom även torget delvis/tidvis! Alltså anpassa centrum till besökarnas bästa och därigenom även till ett levande samhälle.
För närvarande är torget en tom svårtillgänglig yta, som försvårar kommunikation och service, som resenärer blint måste leta sig runt. För att verkligen avskärma torget, ett naturligt nav, har man även satt upp avskärmande käppar.
Med en tillåtande biltrafik, möjlighet att stanna och orientera sig och tydliga skyltningar, blir torget i stället en naturlig utgångspunkt i Sveg till alla de olika serviceinrättningarna. Det bör även finnas utrymme till ytterligare trivselanläggningar. I ICA-korset räcker det med skylten ”Centrum”, liksom överallt i världen, för att genast hitta rätt. Fri parkering, inklusive för husvagnar, bör det också lockas med. Härjedalsgatan är redan förberedd för husvagnsstopp genom sin bredd.
Det finns förslag på utbyggnader av service runt minirondellen. Vid nybyggnader ökar hyreskostnaderna och kostnaderna för affärerna. När Konsum flyttade på 1980 talet löste kommunen det med att köpa in deras fastighet för 5 miljoner. Kommunen planerade att göra galleria av gamla Konsum, men det föll, det var inga affärsidkare som hade råd med de hyrorna. En poäng i den konsumhistorien är att staten räddade vansinnesaffären genom att dirigera ett SAS-kontor dit. Jag tror inte kommunen går in nu, när det är privata ägare.
På kort sikt finns det ingen ekonomiskt vinst att investera i ny handel runt minirondellen enligt stadsarkitektens förslag. Med mitt, vårt, förslag om Torget som träffpunkt, mittpunkt, skapar man tillgänglighet, effektivitet, trivsel och troligen ökande handel oavsett om man är ortsbo eller genomresande. För en liten kostnad genom att i ett första steg byta skyltar på Torget/Berggatan. När behovet av satsningar vid minirondellen uppstår kommer det naturligt att växa fram av sig själv.
Trafikkaos, hinder och risker? Frågan var uppe i Funäsdalen 1981, när jag, polismyndigheten, gav tillstånd till marknad på riksvägen genom byn. Trafikanterna anpassar sig och marknaden har givit ytterligare trivsel och inkomster till Funäsdalen och kommunen i 30 år.
Förvaltar släktgården i Kall med rötter in i den norska tiden före 1645. Har barn och barnbarn. Kämpar för demokrati, rättvisa, och skyddet av den personliga integriteten och - äganderätten. Naturvän, jägare och fiskare liksom min förebild prästen fil. dr Erik Modin, "Härjedalens ortsnamn och bydesägner" 1911 och "jakt och fiskefärder" 1920. Jaktbrott har varit en polisspecialitet. Härjedalingarna är fina människor, här finns samhörighet, ingen rasism eller lapphat, men renplågan är avskydd.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar