Jamtli angrips av Carl Festin i Öp den 25 juni 2010 för att det ”anpassar historien” och ljuger ”rätt” om samerna i en utskickad skrift om vikingatiden. 1:e antikvarie Anders Hansson svarar, att den arkeologiska forskningen visar att samerna var ”en del av vikingatiden”. Karl-Johan Olofsson angriper den 6 juli Carl Festin och efterfrågar dennes ”hyllmeter om källor, kunskaper om arkeologi och förhistoria” samt vilka som bebott ”Jämtlands län”?
En del av källorna, som arkeologerna tydligen inte känner till: ”Jämtlands och Härjedalens historia” (många band), Edv Bull 1930 ”Jemtland og Norge”, Fil dr Erik Modin 1903, ”Vildrensjakten”, Svegs Tingsrätt, ”Härjedalsdomen”, Time, kyrkböckerna och inte minst DNA-forskningen.
Jamtli och rennäringen har under 15 år efter den förlorade härjedalsdomen försökt skapa bevis för samisk närvaro här i länet längre än vad dom och forskning kommit fram till. Genom ”ny forskning”, arkeologi, för skattepengar, hävdas nu att samerna funnits här tusentals år bakåt. ”Arkeologerna” har konstruerat en indiciekedja där vissa fynd är samiska och andra svenska förbi 16- och 1500-tal. Utan andra bevis än indiciekedjan hävdas ”vetenskapligt” att sot, gamla eldstäder och till och med vapenvikingagravar är samiska. Som stöd hävdas att lappar och tamren har funnits här parallellt med bönderna utan att lämna spår efter sig under den här tiden. Antikvarie Ove Hemmendorf hade bevis för att det var samer som vandrat omkring vid Hedeviken före 1600-talet, men flydde debatten i Hedeviken i våras! Renägarna, inte samerna, har ekonomiska intressen i den är historiebeskrivningen.
Källorna: Jämtland erövrades av svenskarna under sjuårskriget, 1560-talet, och bokförde bland annat: ”en förtegnelse over 1277 bönder”, ”1204 skytevåben” och ”vi ser att det i Jemtlands lappmark er fem lapper”, det är första gången lappar nämns. Till Härjedalen kom de första lapparna omkring 1650. Sista vildrensstammen utrotades på Digervålen, Lofsdalen, den svåra snövintern 1860 enligt Erik Modin, som i vildrenskapitlet skriver, ”Lappen och tamrenen hava senare kommit till dessa bygder.” Senare än vildrenen och bönderna! I Härjedalen med jakt- och fiskemarker ända till Femunden upptäcktes de första lapparna just på grund av tjuvjakt på vildren i Helags och bönderna klagade hos myndigheterna.
Hur skulle det kunna förekomma lappar oupptäckta här i länet före 1560 där kyrko- och skatteböckerna fördes noggrant för att kräva in skatten till kyrka och stat. Där bönderna fick skatta för även för jakten, ”bågrätten”. Här där före 1645 Härjedalen alltid varit helnorskt och Jämtland helt från 1100-talet. Här där fororna med bl. a. myrmalmsjärn hela vintrarna kördes till Norge och vidare till Danmark. Här i länet där våra förfäder grävde de första fångstgroparna för 10 000 år sedan. Första gången en lapp skattar i Härjedalen är 1761, de etablerade sig så småningom.
Vilka är vi: DNA-forskningen har visat att människorna i tre invandringsvågor före och efter istiden kom öster om Medelhavet och befolkade det nuvarande Europa och utgör de historiska européerna. Det var de som lämnade spår som eldplatser, fångstgropar och hällmålningar efter sig. De som fanns och finns här i Norden blev vikingar en period.
Lapparna har ett annat DNA och kom norrifrån in i Sverige senare. De kom till Lappland och döptes efter landskapet. I Norge kom samma etniska grupp till Finnmark först och döptes där till ”finn”, efter landskapet. På 1700-talet kallade de sig själva för ”fjällman”. Namnet ”same” är ett nytt påhitt, finns inte i ordböckerna. Spridningen söderut efter vår fjällkedja stämmer tidsmässigt med DNA och ”källorna”.
Festin har rätt i att Jamtlis styrs politiskt med skattepengar men målet är inte att ”anpassa” utan att förfalska historien. Det är korruption. Det är många som tjänar pengar på ”ny forskning”. Det fanns bevisligen andra människor här sedan istiden. Det är spår efter dem Jamtli gör om till samiska.
För trovärdighet bör Jamtli med DNA bevisa sina påståenden. Dock, då ska inte de här ”arkeologerna” vara med och kladda på undersökningsmaterialet, som har skett. Slutsatsen är klar, Jamtlis samiska historiebeskrivning är obevisad, den är löjlig, den är ett hån mot Erik Modin och seriös forskning och arkeologi.
Förvaltar släktgården i Kall med rötter in i den norska tiden före 1645. Har barn och barnbarn. Kämpar för demokrati, rättvisa, och skyddet av den personliga integriteten och - äganderätten. Naturvän, jägare och fiskare liksom min förebild prästen fil. dr Erik Modin, "Härjedalens ortsnamn och bydesägner" 1911 och "jakt och fiskefärder" 1920. Jaktbrott har varit en polisspecialitet. Härjedalingarna är fina människor, här finns samhörighet, ingen rasism eller lapphat, men renplågan är avskydd.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar