09 september 2009

Härjedalens kommuns enfaldiga majoritet

Olle Larsson, sd, partivännen gratuleras till den faktafyllda debattartikeln om ren- och lapplågan (-näringen) i Härjedalen och Jämtland i måndagens LT. ÖP går till personangrepp, men tar inte in svar och faktaartiklar, du får inte ens försvara dig. Du nämner din motion om jämlikhet som kommunen förkastade.

I samma ämne lämnade jag över Jordbruksverkets skrivelse som talar om att här inte finns renskötselrätt utanför renbetesfjällens/åretruntmarkerna, och att kommunen måste agera mot rennäringens domstols- och lagtrots. Fullmäktige gick emot oss i samma ärende, men nu när allt snack om avtal är dött, är det dags för myndigheterna att agera. Kommunen är myndighet, men jag kontaktades och ledningen undrade vad jag menade! Jag ska besöka medborgarhuset och titta i inkommande post vid tillfälle. När ska vår tröga kommunledning fatta hur verkligheten ser ut här och anpassa sig.

Även Lennart Olsson, som trodde han skulle fixa avtal om renbetet, körde huvudet i väggen och blev tvungen att avsluta förhandlingarna. Hade renägarna velat ha avtal, hade det varit påskrivet för länge sedan! Lennart Olsson har av mig lärt sig JB 3:1, och han har även tagit till sig gränsdragningskommisionen, som konstaterar att efter domen finns det inte renskötselrätt.

Inga kommentarer: