22 april 2012

Svegs centrum, Konditoriet, Knuten, påsk 2012

Den här påsken kom jag av naturliga orsaker att passera torget under alla dagarna. Där rådde samma situation som alla lördagarna och söndagarna tidigare i vinter. En tät ström av genomresande turister stannar och besöker vårt Sverigeberömda Konditoriet. Även det välskötta matstället Knuten intill bidrar till besöken. På Kyrkogatan och parkeringsplatsen råder trängsel, medan Torget/Berggatan intill ligger öde och tomt inhägnat av tankhinder och förbudsskyltar. Det kokar i mig, när jag tänker på att det gått en vinter igen utan att trafikförhållandena i Sveg anpassats efter möjligheter och behov. Hade Bergatan, Knutens entrègata, och Torget öppnats upp för bilar och parkering är jag övertygad att det hade varit ännu flera som haft möjlighet att stanna och äta här till ekonomisk nytta för Sveg och Kommunen. Gottfrid Jonsson, Lars Bygden och Anders Häggkvist borde vidka vyerna och besöka Sveg något veckoslut för med egna ögon se verkligheten. Göran Pålsson är ett hopplöst fall trots att han bor här. Han tycker att det är vackert med med en tom och död öken, vilket torget/gågatan fungerar som. Alla, ingen glömd, som bidrar till den här blomstrande verksamheten får ett beundrande tack från mig! Samtidigt visar det vilken potential Svegs gamla centrum har, där det ligger 250 meter från genomfarten. Här finns stora möjligheter att utveckla verksamheterna och att tillsammans med omkringliggande fastigheter skapa ett levande torg!

Inga kommentarer: