06 oktober 2011

Härjedalens kommunfullmäktige 5 oktober 2011, komplettering 9 okt.

Man ska inte vara trött och sliten när man skriver direkt på datan. Jag måste rätta och komplettera innehållet från kommunfullmäktigemötet i onsdags. Där var fjärde ledamot var borta!

Det var länge sedan, en sommar, det senast var ett fullmäktige och jag var in på min blogg. Viktigaste ärendet igår? Bra fråga, det beror på hur mycket det berör. Anna-Carin fick sin egen väg där hemma, det var välförtjänt efter olympiaguldet. Märkligt att Bygdèn röstade emot.

Toppen att min interpellation om Svenska Arbetsgivarföreningens kritik om dåligt företagsklimat i kommunen togs emot positivt. Anders Häggkvist tyckte att det var roligt med debatt även i denna angelägna och från mig kritiska fråga. Det var därför jag valde "interpellation". Debatter är inspirerande och höjdpunkter i politiken, där det gäller att försöka få in någon träff och inte blotta sig själv i käftandet. Förhoppningsvis blir det en skärpning på alla nivåer. Det har ju kommit nya kvastar.

Äntligen har det blivit majoritet i kommunfullmäktige, det politiska Härjedalen, för att vi ska få besöka och höra till Akademiska sjukhuset i Uppsala istället för Umeå. Tack alla fullmäktigeledamöterna som äntligen ändrade sig.

Tänk att det skulle behövas ett medborgarförslag från bla Märit Eriksdotter för att det skulle bli Uppsala!

Tänk att det blev skratt, applåder och rop till Ingegärd Fjällgärde efter hennes träffande dikt om den "snåle" Benny Tronsson!

Tänk att allt missades av Öp som t o m ljög om SD att vi inte var fulltaliga. Vi hade tre tjänstgörande och en ersättare på plats på våra två platser.

Inga kommentarer: