09 oktober 2011

Har- och älgakten rullar på hösten 2011.

Hararna har vi sparat och missat hittills. Igår var Kjell Rahm mordisk men haren lurade honom två gånger och mig också. Klokt nog valde den andra gången att efter funderande att springa åt andra hållet från Kjell. "Ludde" körde slut på sig, 2-3 timmars drevtid, och fick problem med magen efteråt. Det var en topprestation och jag som trodde att noskvalstren spökade dagen före.

Kjells "Jack" är igång och tar upp och driver bra, men kör naturligtvis fast på vägarna. Där sparas ingenting framöver. "Jacks" grund är gjort, det fattas bara rutin.

Arne Östbloms "Ajja" fick en hare efter 2 timmar i veckan. Det är bra, även där sitter tydligen grunden. Harstammen måste decimeras för att hålla tillbaka pesten, det verkar bli drygt jobb.

Älgar har jag och vi skjutit. 1986 släppte jag en liten kviga för att kompisarna skulle få chans på troféälgar. Det gick troll i jakten, vi blev helt utan. I år hade jag första dagen ett liknande val, men sköt den här gången. Turen fanns kvar på söndag i första jaktveckan, då jag ånyo fick en ko på mig, tyvärr för den. Numera låter jag de yngre välja bra pass före mig. Tyvärr nappade inte Anna Wallin på erbjudande att byta pass med mig, trots att det var hennes favoritpass.

Inga kommentarer: