26 mars 2008

Renplåga och lappdjävlar

Vi har tillbringat påsken i släktgården (vikingatid) på Mon igen. Tidig påsk och lika kallt som 1964, då vi bodde i Lillkoja på käl`n. Nattkallt även då, ingen dagsmeja, och MADDE drogs i pulka, vi på skidor. Det var inte många fler än vi som åkte skidor upp till Käl`n då för fiske, förutom Widegrenarna. I dag var jag till Lillkoja och tittade till. På skoter. Jag fortsatte längre upp och svängde upp på Killingskalet norrifrån. Det är mycket snö och hårt, närmast perfekt skoterföre. Men så har skotersportfånarna haft en sen julafton också. Skoterspår och -lek/bus överallt i terrängen. Och faktiskt ett skidspår upp på Skalet. Men dessutom renspår, som började nere i skidspåren i byn, och ren. Mellan Orstjänna och Fisklöuse (Tjärnen tom på fisk - inte sant) var det mycket ren! t. o. m. På mina marker, men någon lapp har jag aldrig träffat själv, trots att jag är 67. Dom kan dra åt helvete till sin sedvana!

I Härjedalen där jag också är aktiv bland markägarna håller lapparna, trots domen, på att översvämma nya marker och vägar och är nu i Sveg och Kolsätt bl. a. Sverige är ingen demokrati och rättstat som tillåter att den personliga integriteten och äganderätten kränks av renägarna. För att inte tala om den intellektuella snyftmaffian i Stockholm som tycker synd om dom stackars förföljda samerna i Norrland som subventioneras till minst 173 % av svenskarna/skattebetalarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka hemska åsikter du har om samer och renar. Vart ska renarna vara om inte i naturen?

Anonym sa...

Läskigt att en så partisk och RASISTISK människa har fått vara polis där man skall vara en neutral mellanhand i rättvisans spår.inskränkta människor är farliga människor.

Hur kan du få hålla på och uttala dig så här o samer! Du borde polisanmälas för rasism och jag hoppas att inte alla dina före detta kollegor är lika rasistiska.

Beklämd bloggläsare.