26 april 2009

44 år i Härjedalen

Det har ändrats mycket i Härjedalen på de 44 år som jag har bott här. Vid min första jakttur på småvilt upptäckte jag en urriven myrstack, som inte kunde vara något annat än björnjobb, mitt första "björnviste". Fotograferades naturligvis. I de björnfattiga delar av Jämtland som jag varit dessförinnan hade jag aldrig stött på en myrstack där björnen käkat myror i brist på färsk mat. Nu finns de urivna myrstackarna även intill byarna och björnarna i landskapen runt omkring också.
Renskador upptäckte jag första gången på "mina" marker här nere i Härjedalen först på 1980-talet. Ifjol fanns renar uppe på Sätervallen, Äggen, och Målingen långt utanför även skogsbolagens marker. Vid en koll förra helgen fanns vistena efter renarna, skit, spår, grävande och ätande i Risbrunn även i år. Skit ända inne vid boningshuset. I år hade höbuntarna körts därifrån före vintern. En sjuk ren sköts på Hammarsjön, vid Brickan, samma helg. Sverige är ingen rättsstat, som tillåter att renägarna skadar och kränker de privata fastighetsägares marker, integritet och äganderätt.

Inga kommentarer: